Just be

therapie & coaching
voor

Schoolkinderen

Pubers

Jongvolwassenen

Ouders

cognitieve gedragstherapie

Just be

therapie & coaching
voor

Schoolkinderen

Pubers

Jongvolwassenen

Ouders

Cognitieve gedragstherapie

Als ik het idee heb dat jouw gevoel of jouw gedrag echt niet bij een bepaalde situatie past maak ik gebruik van cognitieve gedragstherapie.

Hierbij werk ik onder andere met RET (Rationeel Emotieve Therapie).

RET stelt: Het zijn niet de gebeurtenissen zelf die bepalen hoe jij je voelt of gedraagt, maar de manier waarop je tegen die gebeurtenissen aankijkt (je gedachten over de gebeurtenis)”.

Tijdens een RET-sessie maak ik gebruik van de letters ABC. A staat voor aanleiding (de situatie); B staat voor de bril waardoor je kijkt (overtuiging); C staat voor consequentie (het gevolg) (Engels: Activating event; Belief; Consequence).

Met behulp van oefeningen veranderen we jouw overtuigingen (B) en kun je leren door een andere bril te kijken. Dit gebeurt op zo’n manier dat jouw gedachten beter en realistischer bij de situatie (A) aansluiten. Een gevolg is dat jouw gevoel/gedrag (C) dat hier uit voortkomt ook beter aansluit bij de situatie, positiever is. Je zult minder vaak last hebben van gevoelens van angst, woede, schaamte, minderwaardigheid e.a.

Naast RET werk ik met het 5G-schema. Het 5G-schema lijkt veel op RET.

Gebeurtenis → Gedachten → Gevoelens → Gedrag → Gevolgen